RSS 2.0 feed

Vezérlők: kormányok, pedálok

Csak úgy mint a cockpiteknél a kormány - kormányon: a kormány, pedál és a váltó együttesét értjük -  kiválasztásánál is az általunk preferált szoftver legyen az irányadó.

 Egyrészről nézzünk utánna mely gyártók termékét támogatja, másrészről a szimuláció mit követel meg. A pályaversenyeket (F1 stb) tekintve a kuplung pedál használata nem túl gyakori ezért a szimulációs élményt nem csökkenti ha csak 2 pedálunk van. Szintén nem szükséges a kiterjesztett elfordulási szög a kormánykeréknél. Még a lepkeváltó is elhagyható ha a kormányküllőn találhatóak a váltóra definiálható gombok.

A rallye kedvelői már nehezebb helyzetben vannak. Hiába a kuplungpedál, a 900°, a sémaváltó, ha az irányítás legfőbb eszköze: a rögzítő fék, jelenleg egyetlen kormányhoz sem kapható.
 

A kormányok az utóbbi 1-2 évben ugrásszerű fejlődésen estek át. Véleményünk szerint ma a sorozatban gyártott, eszközök között a Logitech G25-je a király. Elődje a Driving Force Pro - DFP - már új generációsnak tekinhető abból a szempontból, hogy az elfordulási szögét kiszélesítették 270°-ról 900°-ra, ám a pedálok inkább még az elődökre ütnek. A kormányon elhelyezkedő "lepke" váltóról nem is beszélve - ami tényleg csak idézőjelek között nevezhető lepkeváltónak.

Az igazi áttörést a G25 hozta meg. Legfőbb jellemzői a korábbi változatokkal szemben:

Sok benne a fém alkatrész, mellyel a többszörösére nőt az élettartam. A korábbi modellek rendeltetésszerű használat mellett is 1-2 hónap alatt javíthatatlanul elhasználódtak.
 

Megjelent a 3-dik pedál. Ezzel azért óvatosan bánjunk mert jelenleg nem sok szoftver támogatja. Az élettartama ránézésre is a sokszorosa lehet a hagyományos műanyag eszközökének, és a potmétere is komolyabb. A pedálok állása közelíti a valóságost, nagyságrendekkel jobb mint a DFP szinte vízszintes - inkább gombra emlékeztető - két
"billenő-kapcsolója". Szépséghibája - bár ez szőrszáll hasogatásnak tűnhet -, hogy a pedálok útja és keménysége azonos, és túl közel kerültek egymáshoz. Azonban házilag mindezeken könnyedén javíthatunk (lásd DIY bejegyzés). Ha megbontjuk a gyári burkolatot láthatjuk, hogy már eleve szerelhetőre tervezték a pedálsort. Könnyedén szétszedhető és tetszőleges távolságra helyezhető egymástól a három pedál.
 

A váltókar kicsit idejétmultnak tűnhet abból a szempontból, hogy a mai versenyautók túlnyomó része lepkeváltós. Azonban gomba módra szaporodnak azok a szoftverek melyek nem a versenyzésre - és az egyre gyorsabb/ill. erőssebb versenyautókra - fókuszálnak, hanem utcai autókat és teszvezetés jellegű feladatokat szimulálnak. E szempontból hatalmas újításnak tekinthető a sémaváltó, ami a kuplunghoz hasonlóan szintén szoftver függő (lásd szoftverek bejegyzés).

Összeségében elmondható: bármennyire nagy fejlődés is tapasztalható a kormányok piacán egy-két finomítást el kell végeznünk ha igazán jót szeretnénk autózni. De erről majd a DIY bejegyzésben.

A gyártó végre nem a láb közé szorítható konzolra helyezte a hangsúlyt, hanem menetes furatok vannak előkészítve (D8-as átmérővel!), hogy stabilan rögzíthető legyen mind a kormány, mind pedig a pedálok.
 

2010.03.02.

Külömbségek a G25 és a G27 között, egyenlőre csak kívűlről, de hamarosan a belsejére is rátérünk:

 

 

 

 

G25 belseje:
 

 








 

 

http://www.frex.com/gp/   - pedál, kormány, cockpit

http://www.simworx.com.au/   - cockpit, kézifék!, G25 pedál és kormány tuning!

 

2008.08.15.

 

 

Az új cockpitünk segítségével alkalmunk nyílt tesztelni az új XBOX360 kormány. Hát megpróbálok visszafogottan nyilatkozni és csak tényeket közölni:

- képtelenség bárhova is felfogatni. Nem csupán egy menetes szárral kell az asztalhoz rögzíteni, hanem a menetes szár befogója is feszül, nem fix. Az eredmény természetesen szánalmas. A kormány testének alja nem egyenes ezért kis felületeken fekszik fel az asztalra, tovább növelve ezzel amúgy is instabil helyzetét.

- olyan mintha kifejezetten láb közé fogásra fejlesztették volna. Büntet!

- a vadi új kormánynak úgy mozog, "kotyog" a tengelye mint a legelső Logitech Driving Force-omnak kb. ezer üzemóra után.

- a pedálok olyan könnyűek légiesek, hogy nem lehet érezni az ember nyomja-e vagy sem. Nagyban csökkenti véleményem szerint a játékélményt.

- De legalább szép. Vagy másként: drága de legalább szar.

Mindezektől eltekintve nagyon jókat lehet vele játszani PGR 4-gyel vagy GRID-del, hiszen azért azt se felejtsük el, hogy az XBOX360 játékok terén sem közelíti meg a PS-t vagy a PC-t. Ha pedig úgy tekintünk a kormányra mint a kontroller konkurenciájára akkor hatalmas a külömbség. Kb. akkora mint az árdifi - most a rosszindulat beszélt belőlem.

2009.01.09.

 

A fanatec jön föl mint a talajvíz. Akit a kicsit egyedibb kormányok és pedálok érdekelnek mindenképpen látogason el a weboldalukra. Egy kép izelítőül:

 

 2009.07.22.

Logitech G27

Szólj hozzá!

2008.01.21. 10:53 luis


A bejegyzés trackback címe:

https://virtual-racers.blog.hu/api/trackback/id/tr88305541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása